Tuesday, August 9

Allah cakap tutup aurat..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..

Salam 9 Ramadhan.. Alhamdulillah masih diberi peluang oleh Allah Maha Penyayang untuk terus menjalani ibadah puasa... (^_^)

Semalam dok belek-belek pesbuk kazen terbekenan dengan status beliau.. Siyesly like! So jujurnya sy telah mengkopi dan tampalkan status itu di sini.. Sekadar perkongsian yep.. Ce bace kekorang..

Ali : Awak puasa?
Minah : Yela..
Ali : Kenapa awak puasa?
Minah : Bodohnya awak..kan ALLAH suruh puasa, saya puasa la..
Ali : Kenapa tak tutup aurat?
Minah : Eh, suka hati sayala..hak masing2.. 
Ali : Owh..tp kan ALLAH yg suruh kita tutup aurat..

Emm yang satu lagi ni sy petik dari halaqah.net ..Motif bukan untuk mensensasikan pendapat hamba Allah ini,  cuma untuk membuat kita untuk lebih berfikir sebagai seorang Muslim..

"Saya memang teringin nak pakai tudung tapi difikirkan balik apa relevannya? saya bukannya menarik,bukan jenis menggedik pun,lelaki pun saya tak layan.kalau saya tak pakai tudung pun saya tak menarik perhatian sesiapa pun.Hidup saya hanya kerja...balik kerja duduk rumah solat,muhasabah diri.saya pun tak bersosial...no clubbing....no sexy dressess,(baju kurung pakaian rasmi)

saya tengok asal turun suruhan ni kat perempuan2 Arab yang memangnye voluptuos mcm haifa Wehbe ,nancy ajram ke.memang patut le...tgk la bentuk badan mereka,rambut,perlakuan.....memang patut ditutup litupkan.

kalau dah kita ni yang totally 'sebaliknya' daripada mereka2 ni wajar kah nak tutup litup?"

 Emm.. Tanya sama pokok sampai akar pon takkan dapat jawapan melainkan kita rujuk Al-Quran kenapa Allah suruh tutup aurat.. Sebagaimana firman Allah:

"Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu." (al-Ahzab: 59)

Belas ihsan Pak Cik Go0gle
   "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."
(Surah An-nuur:31)

Wallahua'lam..

p/s: sy insan yang lemah.. mohon perbetulkan.. sy bukan hamba Allah yg baek.. mohon sedarkan.. sy cuba untuk mem'publish' entri-entri ke arah kebaikan.. Moga ada manfaat untuk kita bersama.. InsyaAllah.. :')

3 comments:

  1. masih tak faham dgn alasan2 sesetengah wanita yg masih tak nak tutp aurat sedangkan itu suruhan Allah dan WAJIB pulak tu.

    ReplyDelete
  2. sis asniaziz: dunia akhir zaman.. bile sesetengahnya mungkin tidak menjadikan AlQyran sebagai panduan hidup.. Wallahua'lam..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.. mohon copy ye :)

    ReplyDelete

yang kisah