Monday, July 11

"Nanti dah tua sembahyangla.. Bukannye I jahat pon.."

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..

Google!
Tak pelik kalau zaman sekarang ramai lagi orang yang tak kesah pasal solat.. Dunia akhir zamankan.. Memang ceni.. Kalau ade yang tegur pon.. ni la antara jawapan hamba-hamba Allah yang penah singgah kt telinga sy..

1- "Pasal solat tak boley pakse.. Terpulang kat individu la.. "
2- "Nanti dah tua sembahyangla.. Bukannye I jahat pon.."
3- "Eh..at least kalau I ganti puase I solat.. Okla jugak daripada tak solat langsung"
4- "Tak tau sangat nak solat..Dulu mase keje opis lame tak siyes sangat nak solat.. Asyik tertinggal.. "

Wahhh.. takku sangka itu jawapan yang terbit dari sanubari kekorang... Honestly orang yang solat pon takut solat diorang diterima Allah atau pon tak.. Masakan pulak orang yang tak solat.. Ya Allah.. Moga solatku diterima Allah dan dapat mencegah dari melakukan perkara mungkar..~~
Alhamdulillah.. rini rase nak share ape yg sy bace daripada buku Kelebihan Sembahyang- Koleksi terpilih daripada kitab Riyadus Solehin.. Moga ada manfaatnya.. InsyaAllah.. :)

Allah menyatakan di dalam Al-Quran yang bermaksud.. "Sesungguhnya sembahyang itu dapat mencegah dari perkara-perkara buruk dan mungkar.."
-Surah Al-Ankabut ayat 45

Abu Hurairah melaporkan, "Saya mendengar Rasulullah SAW berkata, 'Bayangkan di hadapan pintu rumah salah seorang daripada saudara sekalian terdapat sebatnag sungai. Kemudian beliau mandi di sungai itu sebanyak lima kali sehari. Adakah masih terlekat kotoran di badan orang itu?' Para sahabat menjawab, 'Tidak akan adal lagi kotoran yang melekat di badannya.' Rasulullah SAW berkata lagi, 'Begitulah perumpamaan sembahyang lima waktu. Dengan melakukan semuanya, Allah akan menghapuskan segala kesalahannya."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Abdullah bin Mas'ud melaporkan,"Ada seorang lelaki mencium seorang wanita. Kemudian lelaki itu memberitahu perkara tersebut kepada Nabi Muhammad SAW. Dengan sebab itu, Allah menurunkan ayat al-Quran yang bermaksud, 'Saudara lakukanlah sembahyang di antara waktu siang dan malam. Sebenarnya, pahala daripada amalan baik itu dapat menghapuskan segala dosa daripada amalan jahat'. Lelaki itu bertanya kepada Nabi Muhammad SAW, 'Adakah ayat itu ditujukan kepada saya sahaja?' Rasulullah SAW menjawab,'Untuk seluruh umatku."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Google!
See.. tu baru sikit bukti nape kite wajib solat.. So.. tayah la kite nak memaen pasal solat sebab nanti solat kite la yg first kene hitung kat sane.. Hope this entri ade kesannye yep..

Katekatemanismacammadulebah:
-Solatlah sebelum kite disolatkan..
-Solat saje pon tak boley.. khusyu' itu perlu!. Neraka Wail untuk orang yang lalai dalam solat..
-Tayah tggu tua baru nak solat sbb mati tak kenal usia..
-I ingatkan diri n ingatkan kekorang sebab kitekan sedare seIslam..

Love u oll yg sudi bace this entri!
Wassalam... :)

No comments:

Post a Comment

yang kisah