Saturday, September 25

Saya solat lima waktu tapi...

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..

Sembahyang itu tiang agama..

Saya solat lima waktu tapi....
Ingat pada Allah hanya lima waktu itu saja
Dan pada masa lainnya saya lupa pada-Nya
Jika Solat saya 10 minit , maka cuma 10 minit itu saja ingat pada-Nya
Mungkin dalam 10 minit itu pun saya masih ingat selain daripada Nya.

Sujud, rukuk, iktidal dalam solat saya masih kosong!
Saya solat lima waktu tapi....
Saya tidak bersyukur pada-Nya.
Padahal dulunya saya amat susah,
Allah yang memberi rezeki pada saya
Dengan rezeki itu saya dapat membeli rumah
Dengan rezeki itu saya dapat menampung keluarga
Dengan rezeki itu saya dapat membeli kenderaan dan sebagainya
Tapi.. hati saya masih belum puas
Saya masih tamak akan harta dunia dan masih menganggap serba kekurangan.

Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih menggunakan perkataan yang tidak sopan kepada teman-teman
Saya sering menyakiti hati mereka
Saya sering menghina mereka
Saya sering menghina keturunan dan bangsa mereka seolah olah keturunan dan bangsa saya saja yang paling baik..
Pada hal saya sendiri tidak tahu keadaan dan tempat saya di mahsyar nanti. 

Solatlah sebelum kita disolatkan..-En Gugel

Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih sombong dengan ilmu yang saya miliki
Saya masih sombong dengan amal perbuatan yang telah saya perbuat
Saya masih sombong dengan ibadah yang saya lakukan
Saya masih sombong dan menganggap sayalah yang paling pandai
Saya masih sombong dan merasa saya paling dekat dengan Allah SWT
Dengan berbagai macam cara dan perbagai perdebatan dengan mereka yang tidak sehaluan dengan saya. Padahal saya sendiri belum tahu, redhakah Allah SWT dengan apa yang telah saya perbuat itu?

Saya solat lima waktu tapi...
Saya masih menggunakan ilmu hitam untuk menjatuhkan musuh-musuhku
Saya menggunakan wang bahkan harta serta pangkat dan kekuasaan untuk menjatuhkan manusia yang saya tidak suka.


Saya solat lima waktu tapi....
Saya amat bakhil dan kikir mengeluarkan wang untuk zakat dan sedekah kepada fakir miskin atau kepada anak yatim piatu kerana saya takut hartaku habis dan jatuh miskin.

Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih menyimpan sifat dengki dan khianat kepada teman teman yang berjaya dinaikkan pangkatnya atau dinaikkan gajinya dan atau berhasil dalam usahanya, padahal mereka berusaha dan bekerja sungguh sungguh, tapi saya hanya bekerja seperti hidup segan mati tak mau!

Saya solat lima waktu tapi....
Saya mengabaikan anak isteri yang kelaparan dan menderita di rumah,
kerana saya merasa sebagai raja di dalam rumahtangga dan boleh berbuat sesuka hati.

Saya solat lima waktu tapi...
masih merungut dan mencaci maki bila saya ditimpa musibah,
walaupun sebenarnya saya tahu sesuatu musibah itu datangnya dari Allah,
kerana perbuatan dan sikap saya sendiri
seharusnya saya sedar kepada siapakah saya mencaci maki itu?

Saya solat lima waktu tapi....
Menuntut ilmu semata-mata mempersiapkan diri untuk berdebat dengan orang lain atau untuk menduga keilmuan mereka dan sengaja mencari-cari mereka yang tidak sehaluan dengan saya,
dan memaksa mereka mengikuti jejak langkah saya,
padahal seharusnya saya sedar tujuan kita menuntut ilmu adalah supaya kita dapat berbuat amal soleh dan beribadah dengan khusyuk dan tidak melakukan syirik kepada Allah (mempersekutukan Allah SWT dengan yang lainnya).

Saya solat lima waktu tapi....
Saya enggan melaksanakan serta kurang bahkan tidak faham dengan firman Allah SWT dalam Al Quran Surah Al-Ankabut ayat 45.
Ertinya:-
"Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun) sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.."

**************************************************************************************************************
Kredit pada owner artikel "saya solat lima waktu tapi.."--->
Maafkan sy kerana sy tidak kenal siapa anda. Sy menjumpai artikel ini di lab universiti sy. Mungkin ada teman-teman sy yg meng'save' artikel ini daripada internet. Sy sebarkan di blog ini buat renungan diri sy dan teman-teman yg lain. Terima kasih atas tulisan yang menarik dan bermanfaat. Moga dirimu sentiasa dalam rahmat Allah, aameen :)

Salam sayang salam ukhwah..
Wassalam.. (",)

No comments:

Post a Comment

yang kisah