Tuesday, January 10

"Ada orang nak datang merisik"

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..

Bila belek kat draft berlambak kot entri yang tak sempat nak publish. Semua separuh dan sekerat jalan. Memang taklah aku nak sambung balik.. Hohho.. Zaman dah berubah. Sehari melangkah tak sama macam moment yang ada sehari sebelum. So aku delete segala entri yang tak berkaitan.. Emm, dan hari ni aku baru ada aura nak publish entri, InsyaAllah. Semuanya gara-gara "ada orang nak datang merisik".

Courtesy by: Google
Sedang enak main masak-masak tengahari tadi, handset menari lengang lenggok atas fridge. So aku angkat dan jawab sebab dah tau si pemanggil.


Aku: Assalamualaikum.. Hai.. (mood sgt hepi walaupun sebelah tangan tengah pegang sudip)
Dia:  Waalaikumussalam.. Awak tengah watpe?
Aku: Memasak.
Dia: Awak ni orang tengah sedih-sedih, dia buat lawak pulak. (nada sedih)
Aku: Eh, bila saya buat lawak? (nak garu kepala tangan dua-dua tengah guna-sangat hairan di mana kedapatan lawak pada kata-kata aku)
Dia: Awkkkkk.... ada orang nak datang merisik..... Kite tak nak..
Aku: Laa.. Sape?  _________ ke ________?
Dia: Kite baru bace _______ die kasi. Die nak jawapan kite. Kalau kite setuju die terus nak datang rumah.
Aku: Hah?? Emm (kata-kata aku mati takde noktah)
Dia: Kite memang tak nak. tapi die cakap die dah buat solat sunat dan istikharah.
Aku: Err.. So? Awak nak sape sebenarnye?
Dia: Kite tak nak lukekan orang dah. Tapi awak tau kite dengan sape kan?
Aku: Ye, tau. Macam nilah, awak buat istikharah jugak la.. Allah akan kasi petunjuk. So jangan kasi keputusan lagi. Take your time ok?
Dia: Ye InsyaAllah..(keluhan dilepaskan)

Err.. Aku of course tak pandai nak kasi solution.  Sebab aku sendiri pon gagal cari solusi sendiri satu ketika dahulu. Tapi aku sekadar memberi cadangan. Moga Allah membantu kamu sahabat!!

Bila mana datang seseorang yang baik, cantik budi dan akhlaknya, sopan santun pekertinya, tinggi ilmu agamanya, bersinar wajahnya... tegakah anda untuk berkata NO?? Haaaaa....

Sekadar berkongsi.. chill peeps!
Wallahu'alam..

4 comments:

  1. wah...cta mcm sedih ja fiza klu trima pinangan tu, mcm dlm novel plak...pa pun harap kwn ko dpt petunjuk dari-Nya..

    ReplyDelete
  2. filzah..
    boleh bah kalakau...rindu ba kamu.. itula, aku nda boleh tolong, kasi cadangan saja.. kalau dia terima, kesian pulak sama yg dia kawan sekarang.. kawan aku juga bah tu,, 2 2 kawan aku.. edeh *-*

    ReplyDelete
  3. la ya ka....nda pa, DIA ada dan lebih mengetahui apa yg d rencanakan...rindu ko jua fiza...bila la kita boleh jumpa ni???

    ReplyDelete
  4. e2 la,, Dia akan kasi yang terbaik,, :)

    t dtg semenanjung kasi tau ba,,

    ReplyDelete

yang kisah