Monday, January 2

::- Kembali hidup bertuhan -::

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..

Once diri jauh dari Allah, semua yang kita buat memang tak kena. Serba serbi bercelaru. How far you push yourself and double tripplekan your efforts, sesuatu itu takkan menjadi jika Dia tidak mengizinkan. Mesti cuakkan?? Tidak dapat tidak, confirm ada yang tak dapat terima hakikat sometime! I'm no exception!

"Emm, aku rasa aku dah buat yang terbaik. Tapi.... macam mana boleh gagal? Ishh peliklah!"
"Apa salah aku ya Allah? Apa dosa aku? Kenapa Kau buat aku macam ni? Oh no!! Huwaaaa.."
"Dah banyak kali aku cuba, tetap tak berjaya.. Ape ade hal.. Arghhh!!!! "
"Siapa yang perdajalkan aku ni? Mesti ada orang dengki.. Sebab tu aku gagalkan!!"
"Aku tak percaya macam ni nasib aku. Sedangkan aku dah bagi yang terbaik.. Why?"

Courtesy by: Google
Enough with statements bagai. Nampak macam orang tak berilmu bila kita cakap macam tu. Ok, aku tau tak semua yang persoalkan macam tu. Ia sekadar contoh~
So, aku cuma nak bagi pendapat mudah yang tak payah peningkan kepala. Antara sebab kita gagal ialah:-->

Hidup jauh dari Allah. Tiada usaha taqarrub ilAllah dan terlalu banyak buat perkara lagha (sia-sia).

Kita tak pernah bersyukur atas segala ni'mat dan ujian yang Allah kasi. Dapat anugerah, tak pernah sujud syukur. Diuji Allah, banyak merintih sedih dan tak mampu nak hadapi. Mudah cakap banyak songeh.

Courtesy by: Google
Terlalu banyak mengomel dan persoalkan "why tak jadi macam tu, why tak jadi macam ni, kalaulah dapat macam ni, kalaulah aku tak buat ni mesti... and so on..". Jauhkan perkataan kalau dan seangkatan dengannya. Ia akan buatkan kita sentiasa tidak redha dengan ketetapan-Nya.

Buat sesuatu pekerjaan dan amalan bukan niat Lillah. Even pekerjaan rutin, kita memang kena update niat kerana-Nya.

Banyak dosa dengan makhluk Allah yang lain seperti menzalimi mereka. Emm..menyakiti hati orang lain misalnya, menyakiti binatang dan tumbuhan mungkin.

Kita lupa Allah is the best planner. Jangan meletakkan harapan terlalu tinggi atas apa yang kita rencanakan. Kita hanya perlu berusaha, berdoa dan bertawakkal atas apa yang kita lakukan. Just do the best and let Allah do the rest!

Courtesy by: Google
Ok peeps, this entri untuk ingatkan diri aku dan harap ada manfaat yang boleh dikongsi bersama.. Untuk harapkan impian menjadi kenyataan dan doa dikabulkan, the most important thing is kembali hidup bertuhan! Bila mana kita tahu kita ada Tuhan yang satu iaitu Allah, kita akan buat segala-galanya kerana Dia. Hidup dan mati untuk-Nya. Cinta yang satu hanya pada-Nya. Jangan ragu dengan kasih sayang-Nya sebab Dia akan kasi yang terbaik untuk kita dan sesungguhnya Dia Maha Mengetahui.

Thanks for reading ya! Before I close with salam, aku tinggalkan kata-kata Allah dan hadis nabi seperti di bawah untuk kita fahamkan.

“Kerana itu janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kalian kepadaKu, jika kamu benar-benar orang yang beriman”.(Ali ‘Imran 175).

“Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah ia berbicara yang baik, atau (kalau tidak bisa) maka agar ia diam”.(HR. Al Bukhari dan Muslim).

wassalam~

No comments:

Post a Comment

yang kisah